در این مطلب نگاهی به موتورهای دیزلی و بنزینی خواهیم انداخت و حقایقی را در رابطه با این خودروها با شما در میان خواهیم گذاشت.
یک دیدگاه قدیمی وجود دارد که بیان میدارد موتورهای دیزل پر سروصدا تر، کندتر و آلودهتر از همتایان بنزینی خود هستند. البته این دیدگاه دیگر چندان درست نیست.”پمپ سیاه” دیگر منفور نیست و موتورهای دیزل دیگر کند و خشن نیستند. آیا ما وارد عصر فرمانروایی خودروهای دیزلی میشویم؟!
مزایای موتورهای دیزل
در قدیم گفته میشد که موتورهای دیزلی بسیار پر سروصدا و کند بودند و همچنین بیشتر از همتایان بنزینی خود به محیطزیست آسیب میرساندند. امروزه این چنین نظراتی دیگر مورد قبول نیست. موتور دیزل Efficient Dynamics BMW این موضوع را ثابت میکند.
نسل جدید موتورهای توربوی ساخته شده توسط کارخانههای معتبر خودروسازی تواناییهای موتورهای دیزل را در برابر موتورهای بنزینی اثبات میکند جایی که موتورهای دیزل در عملکرد و نرمی و کمصدایی چیزی از بنزینیها کم ندارند.
موتورهای دیزل قادر به تولید گشتاور بالا در سرعتهای پایین هستند بنابراین برای مواردی مثل سبقت گرفتن و یا به کسل کردن گزینههای مناسبی میباشند.
عموماً، موتورهای دیزل به طور متوسط 15 تا 20 درصد کمتر از موتورهای بنزینی مصرف سوخت دارند، همچنین مقدار CO2 تولیدی این موتورها نیز کمتر است.
چرا موتورهای دیزلی در ابتدا پر سروصدا بودند؟ این مشکل چگونه برطرف شد؟
توسعهی سیستمهای قبل از احتراق یکی از راههای حل این مشکل بود که به وسیلهی این سیستمها مقادیر کمی از سوخت به داخل محفظه تزریق میشد و سوخت قبل از اینکه احتراق اولیه رخ دهد مشتعل میشد که این موارد باعث به حداقل رسیدن کارکرد خشن موتور و صدای ضربه مانندی میشد که قبل از آن همواره در موتورهای دیزل وجود داشت.
مزایای موتورهای بنزینی
متأسفانه زمان ارزانتر بودن موتورهای دیزل گذشته است. البته دولتها و کمپانیهای نفتی در حال معرفی هر چه بیشتر مزیت موتورهای دیزلی هستند.
در مورد موتورهای بنزینی باید گفت که این خودروها با استفاده از موتورهای هیبرید آسیب خیلی کمتری را به محیطزیست وارد میکنند. معرفی بنزین بدون سولفور در آیندهی نزدیک نیز به هر چه کمتر کردن این آسیب زیستمحیطی کمک خواهد کرد.
کمپانیهای سازندهی خودروهای اسپرت، خودروهای بنزینی را به موتورهای دیزلی ترجیح خواهند داد. اما چرا؟! چون موتورهای بنزینی وزن کمتری از موتورهای دیزلی دارند، موضوعی که در بحث کارایی و عملکرد خودروها بسیار مهم است.
ماهیت “دور آزاد” این خودروها همچنین آنها را برای رانندگی بیشتر جذاب نشان میدهد.
طبق گفتههای کاسترول، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت نیز غرش پرطنین موتورهای بنزینی را به موتورهای تقریباً بیصدای دیزلی ترجیح میدهند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به زودی غرش یک فراری دیزلی را در خیابان بشنوید!
چندین سال قبل،Amedeo Felisa یکی از مدیران اجرایی فراری خاطرنشان ساخته بود: “دیزل مسیری نیست که ما میخواهیم به طرف آن حرکت کنیم.”
تفاوتها بین نحوه ی کارکرد موتورهای دیزل و بنزینی در چیست؟
طبق گفتههای BMW، موتور دیزلی انرژی شیمیایی موجود را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. در حالی که موتورهای بنزینی مخلوطی از هوا و سوخت را فشرده کرده و به وسیلهی شمعها احتراق صورت میگیرد. موتورهای دیزل ابتدا هوای خالص را فشرده میکنند که منجر به بالا رفتن دمای آن میشود. سپس سوخت بهطور مستقیم به داخل محفظهی احتراق تزریق میشود و خودش را مشتعل میسازد. تزریق مستقیم با تکنولوژی ریل مشترک کنترل دقیق فرایند احتراق را ممکن میسازد(چیزی که در موتورهای دیزل قدیمی وجود نداشت) و حتی با افزایش فشار باعث سوختن ذرات باقی مانده میشود. تمامی این موارد باعث کاهش سر و صدا، نرمی سواری خودرو و کاهش آلودگی میشود.
طبق نامگذاری BMW، حرف کوچک “d” در مدلهای مختلف تولیدی نشاندهندهی “تفاوتی با نتایج بزرگ” است. همهی موتورهای دیزل BMW قدرت خالص و راندمان سوخت عالی را به شما هدیه میدهد.
جهان واقعی چه میخواهد؟
BMW 530i بنزینی و BMW 530d تقریباً قیمت یکسانی دارند.530i قدرت بیشتری دارد (258 اسب بخار در برابر 218 اسب بخار مدل 530d) اما گونهی دیزلی یک مزیت بزرگ دارد و آن گشتاور خوب این مدل است. (369 lb ft در برابر 221 lb ft مدل بنزینی)
در شرایط رانندگی واقعی، این مدل 530d است که سریعتر و جذابتر است. علاوه بر این، در مدل 530d میتوانید با هر گالن سوخت،40.9 مایل مسافت را طی کنید که حدود 8.8 مایل بیشتر از 530i است. به نظر میرسد که در این مورد، نه تنها سری 5 دیزلی لذتبخش تر است بلکه رانندگی با آن هزینهی کمتری نیز دارد.
سریعترین خودروی دیزلی در جهان
آلپینا، تیونر خوشنام محصولات BMW،نمونهی تیون شدهی BMW سری 3 را با نام D3 Bi-Turbo معرفی کرده است. شتاب صفر تا صد این مدل 4.6 ثانیه است و دارای حداکثر سرعت جالبتوجه 278 km/h است. آلپینا ادعا میکند که سریعترین خودروی دیزل جهان را ساخته است.
برخی مفسران پیشنهاد کردهاند که ما در حال ورود به عصر خودروهای دیزلی هستیم و برخی از تکنولوژیهایی که در موتورهای مدرن توربودیزل استفاده میشوند در خودروهای بنزینی هم به کار گرفته میشوند. برای مثال، گروه فولکسواگن موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم را توسعه داده است که مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند.
خودروهای دیزلی جای خود را باز کردهاند. حتی در ایالاتمتحده که مخالفتهای سرسختانهای با خودروهای دیزلی وجود دارد پیشبینی شده که 10 درصد خودروهای فروخته شده تا سال 2018 از نوع دیزلی باشند.
بحث بر سر جایگزینی خودروهای دیزلی بهجای همتایان بنزینی نیست بلکه مسئله یک انتخاب درست و خوب است.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ما شاهد یک رنسانس در موتورهای دیزلی هستیم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
والا ما ک هرچی از دیزل تو ایران شنیدیم بد بود موتورهای دیزلی نیسان وانت ی نمونش امیوارم تا 100 سال آینده از این موتورهای دیزل خوب تو ایران هم بیاد
نیسان دیزلی ها بیشتر مشکلشون از گیربکسشون هست که متعلق به همون موتور قبلی هست فقط یه دنده 5 بهش اضافه شده
موتور دیزل نباید جایگزین بنزین بشه چون اونوقت باید پشت کامیونا منتظر بمونیم تا گازوییل بزنیم
دیزل واسه شاسی بلندهای آفرودی و خودروهای متوسط بنزین واسه ماشین های لوکس و اسبرت
به نظرم دیزل به درد ماشین های suv و وانت و ون و یا ماشین های اشرافی مثل مایباخ میخوره.که کاربردشون مجلله نه اسپرت .و بقیه بنزین و هیبرید
ای ول اول به BMW که همچین ماشینی ساخته بعد به آلپینا که انقدر قشنگ ازش جواب گرفته. خدا وکیلی اینا به ما میگن جهان سوم تا دلمون خوش باشه ها ما جهان سیزدهم هم نیستیم
ممنون شاهین جان.
مثل همیشه عالی بود.
الان 75 درصد ماشینای اروپایی ها دیزلی هست
الان دیگه موتورای دیزلی خیلی ارتقا پیدا کردن
من سایت های خودروسازی که می خونم موتورهای دیزلی مصرفشون از موتورهای بنزینی کمتره
شاهین کارت درسته داداش!!!!!
البته ای کاش این مطلبو که قراره شرکت آئودی در R8 موتور دیزلی استفاده کنه رو توی مطلبت قرار می دادی!!!!!
(((95mm*76.4mm VS 94mm*75.2mm)))
ممنونم دوستان عزیز
کربونادو جان اون مطلب بعد از ترجمه ی این اومده بود.نتونستم بهش اضافه کنم.خوب شد که اینجا اطلاع رسانی کردی.ممنون
شاهین جان ممنون مطلب مفیدی بود
توو ایران بنزینی بهتره..
شما صف های گازوئیل رو نگاه کنید ببینید که چه قدر کتک کاری می کنن برای یه قطره گازوئیل…
گازوئیل در ایران کمه….
دلم به حال راننده ها می سوزه….البته فقط برای ماشین سنگین دارا نه برای اتوبوس ها…………..
درود. اصن قبل از اینکه متن تموم بشه حدس زدم کار آقا شاهین باشه. شاهین جان دمت گرم و سرت خوش باد
مخلصم حسین جان.بزرگواری شما.
ون های فولکس موجود تو کشورمون از نوع دیزل TDI هستن که بسیار کم مصرف و دارای اصطحلاک بایینی هستن
دوستان فقط یه مطلبی رو بگم،به جون خودم اولین بار که این مطلب رو خواستم ترجمه کنم اصلا نمیدونستم از BMW مثال زده.چون کلا بحث در رابطه با بنزین و گازوئیل بود فکر نمیکردم BMW تو کار باشه.به هر حال ببخشید که بازم حرف BMW شد.
چرا داداش ؟ مگه BMW مشکلی داره ؟!
کارت عالیــه مثل همیشه
ممنونم ازت دوست عزیزم
ولی شاید یه کم از BMW کمتر بنویسم بهتره.
ارادتمندم
نه شاهین جون. داداش شما همچنان از ب ام و خبر بذار. میدونیم همه براندا رو دوست داری اما M5 قرمز برات یه چیز دیگس… قول میدیم فکر نکنیم که فقط ب ام و رو دوست داری (-;
مخلصم
شاهین جان من بودم. ایمیلو اشتباه زدم
طرفو نگاه تو عکس انگار داره کوه میکنه
شاهین، خیلی ممنونم
خیلی وقت بود موتورای دیزلی و بنزینی برام سوال شده بودن، خیلی خیلی ممنون
به نظر من دیزلی خیلی به صرفه تر و بهتر از بنزینه
مطلب خو و جذابی یود ولی یه انتقادی که دارم شاهین جان نوشتار رو حول بی ام دبلیو نوشته در صورتی که(حداقل تا جایی که من میدونم) سردمدار موتور های دیزل فولکس واگن هست با سری TDI که توسعه اش داده و تو کل کمپانی استفاده میشه در ضمن چون سوخت دیزل کامل میسوزه دیگه خبری از اون بوی بد صبح اول وقت موتور بنزینی نیست( که اغلب ساکس ها و ناکس ها هستند خصوصا ناکس) NO و SO باز خوشحال میشم اگه جایی اشتباه شده رو تصحیح کنید. البته یه چیزی الان کمپانی های تویوتا و نیسان دارن رو آینده این موتور ها که ترکیبی از بنزن و دیزل هست کار میکنن به این صورت که با حذف شمع ابتدا مقداری گازوئیل وارد محفظه میشه و فرآیند احتراق شروع میشه بعد بنزین اضافه میشه و با شعله گازوئیل میسوزه ولی هنوز در حد تحقیقات هست
ترکیبی از بنزین و گازوئیل
مخلص داداش احسان هستم
داداش بالا هم نوشتم این مطلب رو که میخواستم بنویسم اصلا نمیدونستم که از BMW مثال زده بعدش فهمیدم.هدف هم فقط مقایسه ی ماشین بنزینی و دیزلی بود.ولی من خود نظرم خیلی مثبت شد درباره ی دیزلی ها.
ارادت
سری مولتی جت فیات هم موتورهای دیزل خوبی هستن..ای کاش دوستانی مث شاهین یه بررسی موردی میان موتورهای دیزل زیر دولیتر شرکتهایی مث نیسان فیات تویوتا وولکس واگن و… ارائه کنن..
سپاس از شاهین
شوکا رو روش موتور دیزل گذاشته بوده از بس صداش زیاد بود صدا به صدا نمیرسید باید داد میزدی!البته با گازوییل اشغال ایران هزینه های نگهداریش ١٠ برابر موتور بنزینه ایی!خدا نکنه فیلتر گازوییل دیر عوض کنی سریع پدر سوزن ها رو در میاره
این حاج خانم اگه از کیف پول کارت سوخت استفاده میکرد تو قرعه کشی بانک (بووووق) شرکت داده میشد ! سردرد هم نمیگرفت!
اگه کیفیت گازوییل ایران خوب بود و ماشینیم بود که بشه انتخابش کرد☺ انتخاب اولم ماشین دیزلی بود.
درسته که کیفیت بنزینمونم مثل گازوییل پایینه ولی به نسبت گازوییل موجود در کشور کیفیتش خوبه تو ایران ماشینای سنگین جدید هم با سوخته داخلی مشکل دارن تا جایی که رو اکثرشون تو مسیر سوخت قطعه ای به نام رطوبت گیر اضاف کردنه تا ذره ای از مشکلات سوخت داخلیرو برطرف کنه
با این اوضاع تو ایران فقط بنزینی باید قید دیزلیرو زد
کسی میدونه چرا سقف سرعت موتور های دیزلی کمه؟
به خاطر اینکه موتورهای دیزل کم دورند اینجوری بگم که چون دیزل مرحله احتراقش طولانی تر از بنزینه دسته پیستونش بزرگتر و طولانی تر از ماله بنزین هست یعنی مثلا اگه دسته پیستون دیزل 25 سانت باشه ماله بنزینی 15 هست پس تو یک دقیقه بنزینی میتونه بیشتر دور بزنه و اسب بخار بیشتری تولید بکنه که برای سرعت رفتن نیاز هست اگه کیفیت بنزین بالا باشه و موتور قابل اطمینان تا 8 9 هزار دور حتی 12 هزار دور تو مسابقه ای ها دور میگیره ولی دیزل حداکثر تو بهترین حالت 3 هزار دور داره
اقا احسان ممنون این سوال منو خیلی درگیر خودش کرده بود
خواهش میکنم این دیگه خلاصه ترین حالت ممکنی بود که میتونستم بگم وگرنه باید 4سال مثل من مکانیک بخونی
شاهین جان ممنون!!!!!!!!
مطلب خیلی جالبی بود ، ممنوهن شاهین جان ، مقایسه این دو خیلی خوب بود
به نظرم برای محیط زیست موتورهای دیزل بهترند واگر بخواهیم بین این دو انتخاب کنیم ، شاید من ماشینهای هیبریدی رو انتخاب کنم
کلا ماشینهای هیبریدی رو خیلی قبول دارم
حرفم ایهام داشت : انتخابهای به ترتیب : هیبریدی ، دیزل ، بنزینی
البته به شرطی که ماشین اسپرت نباشه
تو ایران با این کیفیت بنزین و گازوئیل فکر نکنم موتورهای دیزلی جدید بتونن حتی 50 درصد راندمان واقعی خودشونو نشون بدهلامصب کازوئیل نیست که روغن چهله
خیلی خوب میشه اگه ماشین دیزلی هم وارد کنن ولی با این وضعیت سوخت فاجعه تقریبا غیر ممکنه .
تا موقعی که احیانا در ایران سوخت گازوییلی جا بیفته تا اون موقه دیگه ذخایر سوخت های فسیلی تموم شده پس قصش نخورید و ما با این قیمت سوخت باید به فکر همون CNG که خرابی زود موتور،قدرت موتور و لذت رانندگی میگیره باشیم؟