همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات 206 هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین2 است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام mvm 315 ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!
طراحی بیرونی
ابتدا از 206 شروع می کنیم. از سال 2001 که این ماشین در ایران شروع به
تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است. با اینکه 206 پانزده
سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در
حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال
بهم زن شده اند.
به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب 206 یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی 206 دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.
در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.
طراحی داخلی
شما
در کابین 206 یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین mvm یک طراحی
چینی پر زرق و برق. طراحی mvm در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد
ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در
داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در 206 عکس این قضیه
هست و میدانیم که تمام افرادی که 206 دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن
نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : 206
پیشرانه
حجم
موتور پژو 1587 سی سی است که از موتور 1497 سی سی mvm چیزی حدود 100 سی سی
بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که 206 بیشتر از mvm تشنهٔ بنزین است.
اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل 110 اسب بخار را در
دور موتور 5800 به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو
220 کیلو از mvm سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در
رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور 206 و mvm , جفتشون 140 نیوتون بر
متر می باشد اما 206 در دور موتور 4000 به این مقدار میرسد ولی mvm در دور
موتور 4500 . یعنی 206 زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس 206 بخاطر گشتاور
بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به mvm دارد در نتیجه برنده پیشرانه :
206
امکانات
ماشین های چینی را می توان در یک
جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین mvm 315 یا جیلی و
گریت وال در کل ماشین های خوبیاند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول
بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از
امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس
میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای
اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات
رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی mvm دارای ترمز دیسکی و
چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در
206 هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس 206 ترمز های
بهتری دارد.
امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!
امنیت
امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته
پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب
کردند زیرا در این ماشین میتوانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت
ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص
عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ
اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به
بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی
دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و
مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند
(تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت
volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های 206 و mvm 315 می توان به
داشتن آژیر برای mvm و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای 206 اشاره
کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره
هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و mvm از c-ncap گرفته (
c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد)
نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های
اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو 206
سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج
که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا
داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره
کرد.
حال میرسیم به mvm . چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در
این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین
شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل
هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه
سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده
کنیم.
نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این
قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون
واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و
من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده،
206 را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی
تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم mvm
را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با
افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت
با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری
که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند
وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( 206 چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت
باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله
ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که 206 در حال پسرفت هستش
رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.
مقایسه 206 و mvm 315 در یک نگاه :
پژو : ۱- طراحی داخلی بهتر ۲- پیشرانه و شتاب بهتر ۳- ایمنی بهتر.
ام وی ام : ۱- امکانات رفاهی بیشتر ۲- مصرف کمتر.
فراموش نکنید که امتیاز قسمت «سواری» داده نشده و آن بستگی به نظرات شما داره.
نویسنده: امیر وزیری
سلام من تو کار خرید و فروش ماشینم اگه 315 می خواهید بخرید همون اول دیسک و صفحه را با دیسک میتسوبیشی عوض کنید تنها ایرادی که من در 315 دیدم همین است جلوبندی هم نه خوبه نه بده باید مراعات کنید در حد قیمت خودرو خوبه سواری و رخش و نرممیش از 206 بهتره اگه 206 خواستید بگیرید فقط تا 88 بuد از این تاریخ اکثرا اذیت میکند شاد باشید و پیروز
لطفا یکی بیاد ماشین رو بزاره جلوش بعد مقایسه کنه نه از روی اینترنت و چهارتا عدد کاتالوگ و …
سلام،من سال84 تیپ 2 سال 85 تیپ 3 سفارشی وسال86 V8 داشتم سال 88 پراید خریدم که هنوزم دارم و جز قطعات مصرفی مثل لنت و روغن فیلتر خرابی نداشته دیسک و صفحه هم 5 سال کار کرد تا پارسال عوضش کردم.امسال هم V8 خریدم و در این 3 ماهی که دارم مشکلی باهاش نداشتم جز پمپ بنزین که ایران خودرو فراخوان داد و مجانی عوضش کرد . نسبت به 206 هایی که داشتم هیچ فرقی نکرده جز سیستم سیم کشی که اگه اهل نصب اپشن باشی گرون درمیاد مثل کروز کنترل که 700 تومن نصب کردم.فرق 206 با ماشینهای چینی داشتن خدمات و تعمیرگاه مجاز و قطعات در تمامی شهرهاست که بنظر من مهمترین ایتم برای هر خودرویی همین قضیه ست.دوستی دارم که 315 خریده و بعد از 34 روز بعلت خرابی دیسک و صفحه و موجود نبودن در نمایندگی اهواز بیشتر از 20 روزه که این ماشین در نمایندگی خوابیده و این فعلا که این ماشین سوار دوست ما شده
در ضمن 206 ماشین پر از اپشنه که اگه اهلش باشی میشه نصب کرد مثل کروز کنترل،کامپیوتر سفری،سنسور نور و باران،ایربگهای جانبی و پره ای،ESP و …
روی 315 چه اپشنی میشه نصب کرد؟ هیچی
باسلام من از خودرو های مزذا و داتسون بیشتر لذت بردم بعد از انها به ناچار از 206 تیپ 5 استفاده کردم و الان حدود 10 سال است سوار می شوم و در این فاصله خودرو های دیگری هم در همی قیمت ها استفاده کردم ام از تما م جهات ایمنی ،سوخت ،محکمی ،و……. 206 بهتر تشخیص داده ام ولی به خودرو های زاپنی نمی رسد.سوای کم کاریهای قطعه ساز و تاییدمسئولین کیفیت و کنترل که انهم از عدم دانش فنی بعضی از قطعه سازها می باشد و عدم انتخاب مدیران بر حسب دانش و تجربه که بیشتر واسطه و سیاست حاکم شده که به نظرم درست نباشد…..زنده باد ایران و ایرانی وطن دوست.
با سلام
با این وضعیت بازار الان واینکه 206 تیپ 5 الان کاملا ایرانیزه شده وهیچ آپشنی نمیشه روش نصب کرد با قیمتهای قبلی که هم ارزان بود هم پر استفاده هم ماشینتو تا سقف یک ماشین 100 میلیونی آپشندار کرد الان اکثرا با این وضعیت میرن سمت ماشینهای پرزر وبرق چینی که فقط اپشن دارن ودیگر هیچ اگه 206 همون 206 سابق بود واجازه میدادن با موتورها وامکانات جدید پژووارد بازار بشه الان هیچ رقیبی برا 206 وجود نداشت چه برسه به ماشینهای چینی ولی با این وجود وایرانیزه شدن 206 هنوز هم طرفداران خودشو داره در ضمن گول اسب بخارهای ماشینای چینی رو نخورید که کلا از روی باد هوا نوشتن اونارو همین ام وی ام 315 که طبق اعلامی کارخونه 109 اسب بخار داره بچه های تهران بردن روی داینومتر قدرتشو اندازه گرفتن بیشتر از 97 اسب نداده بود روی داینو متر که قدرت واقعی ماشینو نشون میده این ماشین از پس تیپ 2 206 هم بر نمیاد چه برسه به تیپ 5 که همه میدون چه ماشینی هست از لحاظ شتاب وقدرت وسرعت
موفق و پیروز باشید
آقا خلاصه الان mvm315 ارزش 40 میلیون داره یا نه؟ بخریم یا نخریم؟
افت ماشین موقع فروش خیلی چشمگیره؟مثلا یک سال بعد یا 6-7 ماه بعد.
315 نگییر خودتون که گفتین آقاوحیدافت قیمتش زیاده وخدمات پس ازفروشش هم بدردنمیخوره جانم اگه خراب شد مبتلایی
سلام. من میخوام ماشن بخرم اما تو 206 و315 گیر کردم اما عاشق شکل ظاهری 315 هستم یعنی وقتی تو خیابون می بینمش همین جوری نگاش می کنم.اما همسرم مخالفه میگه 315 چینی هستش و زود خراب میشه اما من عاشق ظاهر بیرون و اتاقشم. تورو خدا راهنماییم کنید.خواهش میکنم جوابمو بدید.
ممن.ن.من موندم بین پژو207 و یکی ازین محصولات چینی کدوم انتخاب کنم.خودم ام وی ام ایکس 33 و سواریش سوار شدم.سواریش که سر هفته اول موقع کاهش سرعت گیربکسش اواز سر میداد.اما هاچ بکش نه.میشه راهنماییم کنین که 207 بگیرم یا یه ماشین چینی یا یا 206؟
من سال 88 یه 206sd داشتم عالی عالی بود ولی یکی از اقوام سال 92 یه sd V8 گرفت دو روز تو پارکینگ خوابوندش روغنش خود به خود خالی شد.خلاصه کیفیت بدنه ای داخلی و خارجی اش خیلی ظریف است.که با یه تکیه بدنه اش میره تو بیرون نمیاد.
سلام دوستان ببخشید چینیها فهمیدند ریا وتظاهر توایران طرفدار زیاد داره درواقع قیمت ظاهر جنساشنو می فروشندنه باطنشو
سیاوش جان شما برنامه سمت خدا زیاد نگاه میکنی
عالی بود 100 امتیاز
سلام.بجه ها هرکی یه جیزی میگه من موندم بین 206 صندوقدار .315 ام وی ام ورانا..واقعا کلافه شدم.نمیخوام بعدا پشیمون بشم.لطفا اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید راهنمایی کنید.
داش احسان یه نگاه هم به جک جی 5 دنده ای بنداز واقعا حرف نداره از ماشینای قبلیم پژو سمند پژو پارس ال نود206زانتیا که داشتم واقعا بهتره الان نگاه کنی 206تمام قطعاتش چینی شده فرانسه هم نمیزارن سوزنی بفرسته مگر بنجل و لنجی حداقل اگه 315 بخری میدونی چینی و درجه نیمه مطلوبی داره اینشم خوبه به خاطر رقابت افتضاح کار نکرده و می تونه جایگاه داشته باشه توجه داشته باش که اگه مال ایران خودرو بود جایگاه و قیمتش از 206بالاتر بود
سلام
تروخدا اول قیمت ماشین هارو چک کنید بعد بنویسید …
volvo v40 قیمتش 240.000.000 تومان کجااین خودرو با آن دو برابری میکند.